"Hvordan kan vi ved at rense spildevand i vores bolig og bruge smarte teknologier nedsætte forbruget af rent drikkevand"? Det er den problemstilling, dagen tager udgangspunkt i.

Der skal monteres slanger, renses spildevand og kodes micro:bit. Som afslutning på dagen udarbejder eleverne deres egne løsningsforslag til dagens problemstilling.

Dagen kan indgå som en del af et fællesfagligt fokusområde i naturfagsundervisningen.

Aktiviteter

Dagens undervisning består af 4 aktiviteter:

Efterbehandling

For at skabe sammenhæng mellem forløbet og elevernes læring på skolen er det en god idé at koble forløbet i Naturvidenskabernes Hus til et fællesfagligt fokusområde i naturfagsundervisningen.

Formål

Formålet med dagen er, at eleverne får inspiration til arbejdet med fællesfaglige fokusområder f.eks. "Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer" og "Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår".

Eksempler fra Fælles Mål (fælles for naturfagene)

Naturfag efter 9. klasse

Undervisningsmateriale

www.vandetsvej.dk; Brug hjemmesiden til at finde viden om alt fra vandets kredsløb til spildevand.

www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene: Særligt verdensmål 6: "Rent drikkevand og sanitet" samt verdensmål 13 "Klimaindsats" er aktuelle i dette forløb.

Målgruppe

Varighed